~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~


Tuesday, October 25, 2011

kesedihan berpanjangan~

aku ingt pas blek ari ahad tue sume da settle..rupanya belum lagi..sesungguhnya ALLAH mengetahui apa yang terbaik utk hambaNYA...

isnin 24oktober2011

mlm tuh mmg xtdo...aku tdo pon pas suboh around 6am...kul 7.15pg da bgun sbb ada kelas...lgpn kne bgun awal2 sbb da bertekad ari nih nk g klas jln kaki je..nie sbb nk g pnjt gunung sabtu nih..physically mmg xready pape pon..so aku anggap dgn berjln ke klas sbg salah satu exercise la jgk kan...

pas abis klas kimia aku, anis n aini g pizza..nie kes anis da nk mkn pizza hut..aku follow je la...kedai pon bkk kul 11pg tp kitorg dtg awal so jln2 la kat digital mall..after mkn trus blek kolej...blek kolej je ingt nk on9 jap...tp tetiba dpt msg dari kaklong yang mengatakan opah da meninggal dalam kul 12.20tghari...aku pon call mak...xdpt..msg kaklong xbls plak...agk2 5min kemudian call mak agy..mak jwb...tnye la mak sma ada ayah blek ke tepang semula ke x..sbb kalo ayah blek aku nk ikot..nk menatap wajah opah utk kali terakhir...time tuh mmg xley nk ckp r...air mata laju je kuar..sedey sgt2....mak ckp ayah ngah ckp ngan kaklong dlm hp...nnt mak bgtau kmudian....

then dlm 10min kemudian ayah call..ayah ckp aku xyah g...sbb mak n kaklong xg...ayah nk mak rehat..takut mak penat nk g mekah nnt...tp abg ngah,abg shah ngan ayah blek la...aku pon iyekan je la wlpn aku sbnrnya nk g sgt..air mata dok kuar agy nih..mcm da xley nk berenti mengalir.....huhu

then azan,aku trus la amik wuduk,cdgnya nk solat n trus bce yaasin utk opah...tetiba ayah call blek...ayah kata kalo nk ikot bole tp kne blek cpt la...ayah xnk smpai kmpg lambt sgt..sbb mayat akan dikebumikan ptg tuh jgk..aku pon trus solat zohor n trus merempit blek shah alam..aku pon xtau laju mne aku bwk tp hampir sume moto aku potong...seb bek selamat tiba b4 kul 2 ptg...then tuggu abg teh blek keje..sbb lmbt sgt ktorg g trus la tmpt keje die...

dlm kete tuh,abg sham yang drive..ayah plak dok bce buku persediaan nk g mekah..aku xtau la ayah ley fokus ke x..tp aku pasan gak kadang2 die dok lap mate...mesti ayah aku sedey kan??huhu....aku pon sedey gak ayah aku apa lagikan...abg sham bwk laju gile..aku pasan dlm 140 km/h......mmg kalo ade speedtrap mmg abs la...tp xpe la yg penting dpt smpai b4 arwah opah dikebumikn...

smpai umah opah dlm kul 5 ptg...adik beradik ayah ade lagi yg masih otw..opah pon masih ada atas katil....jmp jap mayat tuh,then g solat asar...pastuh aku bce yaasin kat sblh arwah...bru bce sprh, tetiba org soh ketepi sbb nk mandikan arwah....time tuh da kul 5.45ptg.....dlm 1/2jam kemudian plak mayat dikafankan..time tuh suasana mmg sedey gile...sorg demi sorg anak2 die cium pipi n dahi die...then diorg bg peluang kat sume cucu2 n sedara mara..alhamdulillah dpt aku mencium pipi opahku utk kali terakhir....

ketika itu,hujan mulai turun...bila keranda nk diangkat ke van mayat, time tuh da hujan..jam da menunjukkan kul 7mlm...ayah ckp mayat akan dikebumikan slps solat magrb.....smpai kat masjid,hujan memang turun selebat-lebatnya..aku da risau, tp time solat maghrb tuh aku berdoa agar sume dipermudahkan..pas solat maghrb, trus solat jenazah yang diimamkan oleh abg aku sndiri....lepas tuh bru aku pasan hujan mulai reda....time nk hntr mayat ke kubur (kubur sblh masjid jek), hujan renyai2...tp proses utk mskkan mayat ke dlm tanah kubur tuh, hujan da berhenti...syukur padaMU ALLAH...air ada bertakung sket, tp sket la...urusan pengkebumian berjalan dgn lancar.....ALHAMDULILLAH

:::::::HABSAH BINTI ZALEHA:::::::1926-2011:::::::

setiap manusia yang hidup pasti akan merasai kematian....


pas abis jek majlis pengekembumian ktorg trus solat isyk n trus blek ke shah alam...ayah pon perlukan rehat jgk utk g mekah nih....tp aku pasan la, lepas abis je majlis, ayah da nmpk sedikit lega..mungkin sbb tanggungjawab die sebagai seorg anak lelaki da selesai....harap2 la ayah aku dpt g mekah dgn lebih tenang lagi berbanding sblm nih...lgpn ayah aku da mmg agak opah akan meninggal mengikut kondisi die pas kene strok...ayah ckp ayah aku jangka sama  ada sblm ayah aku bertolak atau semasa ayah aku kat mekah...sbb tuh ayah bole menerima benda tuh dengan redha...satu lagi hikmh die, ayah aku dpt jmp ngan suma adik beradik die sblm g mekah..cuma paklong aku la yang xde sbb die da ade kat mekah......

selasa 25oktober2011

pg2 da bgn da..mak n ayah da bersiap2 nk g Kelana Jaya....aku pon turut bersiap nk hantar diorg....dlm kul 7pg ktorg bertolak..smpai dalam kul 7.30pg....org da mmg ramai dan padat...then ayah n mak daftar utk amik barang n ktorg tolong la packing2 lagi sket2 barang2 yang mak ayah dpt dari tabung haji...b4 mak ayah check in tuh smpat la amik gambar....harap2 mak ayah dapat g sne dgn hati yang tenang...smoga ayah dan mak mendapat haji yang mabrur hendaknya...AMIN~









p/s : time tulis nih kul 12.50 tghari..rse2nya ayah n mak da nek flight da....

kapal terbang nie kot..hehe

gmbr bile upload kat cni xbes la plak....:'(

No comments:

Post a Comment