~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~

Wednesday, May 30, 2012

exam...

skang da msk study week....alhamdulillah mood study da dtg sket2..agak pressure sbb byk agy xstudy...sem nih mood study kat library dtg blek..cumenya xley bertahan smpai malam..xmcm dlu la..bosan sbb xde geng..dlu ada insyirah, syahirah n nabilah..tp diorg da xde..sorg duk umah..lagi 2 tuh bdk medic..timing exam len2..so bila da study sorg2, mood bosan cpt datang..huhu...

btw, td g kk11 cari mknn utk dinner..suddently nmpk bdk2 pasum..minggu haluansiswa diorg minggu nih...tetiba tringt kenangan time MHS PASUM...seronok,suka,duka,penat..sume la ade...1st week utk mengenali pelbagai ragam manusia..1st week utk menghadapi kehidupan 'U'..konon..tringt moment2 indah time pasum...ingin ku coretkan disini..tp mse xmengizinkan...len kali la..

p/s : bila tension terasa nak makan coklat....nk cadbury, tp tgk dompet...len kali la...:(

lagu pembakar semangt..rabi bole!! chaiyok3...


Sunday, May 27, 2012

bila 2 hati bersatu :)

alhamdulillah..majlis pernikahan kakcik ngan abg azril berjalan dengan lancar....dengan sekali lafaz berakad nikahkan ayah aku, selamat la sumenye..bertambahlah abang aku...bertambah lagi seorg ahli keluarga aku...nmpknya abg ipar aku nih peramah gak..bole la msk ngan die...bertmbh meriah la umah aku tuh...

kakcik sblm nikah..mesti berdebar2 kan??

hantaran dari pihak perempuan...13 dulang sumenye
sblm akad nikah...cuak ke bang?? :P
rasya
berdebar

aku nikah kan dikau.....dengan sekali lafaz~

alhamdulillah

pembatalan air sembahyang..dpt cincin!!



abg azril pon dpt gak..^_^


bergmbr berdua



hantaran dari pihak lelaki...11 dulang sumenye

pas akad nikah kat masjid, ade sket bacaan yasin dan tahlil utk sume ahli keluarga aku yang da meninggal...arwah atuk dan nenek sblh mak n arwah atuk dan opah sebelah ayah..xlpe gak utk pakcik2 n makcik aku....

ptg tuh,sdg sume org rehat n rest, pengantin baru tuh wat photo shoot kat semak depan giant..haha...aku xtau npe lokasi tuh dipilih..ingt diorg wat kat taman tasik tepeng..ramai org agaknye..tp cantik owh gmbr kat c2..dekat pon dekat ngan umah...so sweet....

sweetkan... ^_^
bila da halal,nk wat pe pon buat la..xde spe nk marahkan?? :)
aku doakan agar kakcik n abg azril berbahagia n semoga rumah tangga korg dirahmati ALLAH hendaknya hinggalah ke akhir hayat...amiiin~

next week,abg teh plak kat sabak bernam...:)

p/s :
npe bile akk yang kawen, adik yang kne tnye bile nk kawen plak oleh jiran2 + sedare mare??=='
feedback mak : taun nie wat 2 pasang skali...nnt time diorg kawen wat trus 3pasang serentak..jimat cost..
jiran aku : dengar tuh rabi...
aku senyum je la tp dalam ati : bgz la..paling awal pon 3thn agy...mmg xla mak aku nk bg abg2 aku tuh kawen dalam mse 2 thn nih...
perancangan : 5thn lagi kot..(tuh pon kalo ade org masuk meminang...sungguh perasan btol aku nih..huhu)

*kalo jodoh xkemana..cepat lmbt jek*

Wednesday, May 23, 2012

mereka datang lagi~


setelah hampir setahun menyepi...
akhirnya hari nie mereka datang kembali..
dan mereka membuatkan aku serba salah lagi..

mmg aku merindui mereka..
gerak kerja mereka..
tujuan mereka..
cuma kedatangan mereka....
benar2  membuatkanku terkesima..

YA ALLAH,
andai benar mereka mahu menyelamatkan ku,
menjadikan aku seperti dahulu..
kuatkanlah diriku..
hatiku..
semangatku...
ku harap kali ini biarlah dgn kefahamanku..
bukan sbb kawan2 ku..
mmg ini pintaku...
tujuan aku hidup di bumiMU...

Tuesday, May 22, 2012

hutang...

huh...surat utang da sampai umah...ari tuh mak call suh byar utang...nih hutang dinner la..lmbt sgt mskkan dalam akaun..skang ngah xde duet bru nk mskkan...mak da bising2 da..mak ckp

"rm100 ke rm10 ke hutang tetap hutang...g bayo cepat!!"

bukan xnak bayar la mak,tp ngah xde duet...T_T...da xtau nk korek duet kat mne g....copet2 la msk duet feseni...da sebulan aku mintak..tp xdpt2 agy...haissshhhh....care terakhir, aku kene mngorat duet ayah dlu..haishhh~

p/s : permintaan mak sblm habiskan perbualan wat aku shock n pending seketika..
perasaan-->bercampur2...
btol ckp kwn aku,hati org tua kadang2 sukar utk diramal...
aku : juz wait n see apa yang akan berlaku di hari kejadian....itu jek yang mampu aku wat..huhu~

Friday, May 18, 2012

layakkah aku cemburu?

Layakkah aku cemburu?

Sementara dia bukan milik ku..

Layakkah aku cemburu?

Sementara dia tidak mahu aku cemburui..

Layakkah aku cemburu?

Sementara dia telah ku bingkai di hati ini..

Layakkah aku cemburu?

Sementara aku tidak pernah mendapat kata pasti..

Layakkah aku cemburu?

Sementara aku hanya manusia biasa…

Kepada Allah ku aku kembali…

sumber

Wednesday, May 16, 2012

ayah


16MEI...
satu tarikh azimat..
satu tarikh keramat..
untuk semua yang bergelar pendidik...
hakikatnya semua manusia bergelar pendidik...
kerana membuat orang lain terdidik..
secara formal mahupun tidak~

guru pertamaku sudah semestinya mak ayah aku...diorglah org pertama yang mengajar aku erti kehidupan...yang mencorak hidup aku pada hari ini....ikutkan secara tidak formalnya mereka tidak mengajarkan seperti guru lain di sekolah..ttp hakikatnya banyak aku belajar dari mereka...

post kali nih nk cite pasal ayah aku...sbb sok,17MEI genaplah usia ayah aku 57thn...SELAMAT HARI LAHIR AYAH..SEMOGA ALLAH MEMBERKATI HIDUP AYAH SELAMA 57THN AYAH HIDUP..:))
xlpe jgk utk wish SELAMAT HARI GURU...SEMOGA AYAH DAPAT TERUS BERBAKTI UNTUK ANAK BANGSA..

ayah ready b4 flight bertolak utk ke mekah


nme diberi SHAMSUDDIN BIN MOHD JAIS..tp ayah aku kalo kne wat surat atau nk label apa2 akan letakkan nama 'syamoja'..nk tau npe??
sya = shamsuddin
mo=mohd
ja=jais....
*sbb tuh aku letak nme rasya...aku ikut ayahh..hahaha*

tp org2 akan panggil Din or ckg Din..:D...sbb ayah aku seorang cikgu...kuar2 dari maktab perguruan ayah dapat mengajar kat sekolah pedalaman kat Dabong,Kelantan..biasalah bagi seorang guru baru,pasti akan ditmptkn di sekolah-sekolah pedalaman..xsalah aku dalam 2-3tahun ayah aku mngjar kat sana..kemudian ditukarkan kat Sek Men Pasir Mas kelantan...beberapa tahun (dalam 5thn xsalah aku) kemudian dpt dipindahkn ke Perak..mak aku ckp alasan ayah aku pindah sebab atuk aku sakit n xde spe nk jaga..alhamdulillah akhirnya dapat jgk pindah ke perak smpailah sekarang..sbb tuh rumah arwah atuk n nenek sblh mak n ayah dekat jek ngan umah aku...kat perak mle2 ditukarkan ke SMK Muzaffar Syah..dalam 10thn (lebih kurang r), kemudian tukar ke SMK Changkat Jering dlm 10thn jgk la mgajar c2...kuar dari maktab smpai la sek nih ayah aku ajar matematik..matematik tambahan dan matematik moden...buku-buku kat umah tuh bersepah ngan buku-buku math...dlu aku ingt kalo ayah wat modul,pakai kertas byk2...aku slalu tolong ayah stapler, xpn letak salotape kat buku tuh...kecik2 aku da tgk formula n equation yg mmg satu ape pon aku xpaham..haha

mlm2 plak ayah ade ajar tusyen math kat dewan org ramai..dewan tuh sblh umah jek..kalo mak aku soh study, mmg aku akn mnyibuk kat sne..sbb mak aku ckp kat rumah aku xstudy..kejenya tgk tv jek..so kul 8mlm da follow ayah g dewan...wat la keje sek..kalo keje da abis aku akan blek umah trus atau aku duduk la kat c2 smpai abis tusyen dlm kul 10..aku dgr ayah ngaja...time tuh umur aku area darjah 2,3,4..ayah aku lak ajar f3,4,5...mmg terbaik la kan aku dgr..mcm paham sgt..aku mmg ske dgr ayah aku mgajar...sbb mcm bes tgk nombor byk2 tuh..haha...aku rse sbb tuh jgk la aku minat math...:D..tp time tuh je la time aku ley dgr ayah aku ngaja...sek aku ngan ayah len..aku sek pompuan..ayah ngaja kat sek men cmpur..lgpon sek ayah jauh sket berbnding aku..aku kat pekan..ayah ngaja kat kampung sket...

then thn 2000, time tuh da bising2 pasal PPSMI...ajar math n sains dalam bi..so ayah aku apply kenaikan pangkat sbb ayah aku kata malas nk terlibat..nnt kne g kursus sne sini..lagpn kne ajar dlm bi..payah sket..alhamdulillh tahun 2001 tuh ayah aku dpt pindah g SK Changkat Ibol...jd guru penolong kanan kokurikulum lak..time nih kne ajar dak sek rendah..ajar pon da xbyk..bm,pj,kh...then ajar la sket math..ayah aku cme tolong2 jek...7thn mengajar kat sne...n dapat tukar jd guru penolong kanan pentadbir sek yang sme...then tukar guru cemerlang moral...still sek yang sme...mule2 guru besar sek tuh suh ayah aku apply guru besar..tp ayah aku xmau..sbb byk tanggungjawab..mybe ayah aku xsnggup kot nk amik tnggugjwb tuh...sbb ayah aku pernah jd pemangku dekat sthn jgk la sbb sek tuh prnah xde guru besar..so da rse cne sshny nk jd..sbb tuh ayah aku xamik..at last apply guru cemerlang jek..alhamdulillah dpt tp opsyennye aku rse kurang sesuai sbb moral....da la xnah ajar moral sbb sek tuh sume melayu..so ayah aku ajar sivik je la..

alhamdulillah,mungkin rezeki selepas blek dari haji hari tuh, ayah aku dpt tukar ke sek len..sek yang ada murid bukan melayu..so ayah aku ley la ajar moral..yg paling bes ayah aku dpt tukar kat sek yang paling dekat skali dekat umah...kalo jalan kaki dalam 10min jek..tp ayah aku xde la jalan kan..nek moto...moto yang lagi tua dari aku...moto yang ayah aku beli time die keje kat kelantan dlu...usia dia menyamai akk aku kot dekat 30thn r...wlpn da tua tp memberi khidmat yang sgt byk utk kami sekeluarga...ayah aku sayang gile kot kat moto tuh...wlpn kalo aku nek mcm myeramkan..haha...

wlpn pun keje2 kat sek xbyk mcm dlu, time jd guru pnolong kanan..tp ayah aku ttp bz...kat kampung lak s/u masjid,bendahari jkkk kampung...program sana..program sini...aku rse ayah aku nih xley duk diam..ade jek keje nk wat...xbz kat sek,bz prgm2 kampung..xpon hal family.....ade jgk aku dgr tok ketua nk soh ayah aku jd ketua kmpung..tp ktorg anak2 die n mak aku xbg..makin ayah aku bz..makin ktorg rimas...mak aku lagi la...last2 die akan mengadu kat anak2 die...tp kadang2 ktorg pon xley nk halang..die nk wat mende baik..duk umah bukan wat ape pon..lgpn rumah da depan masjid..depan dewan..so lebih baik kita bermasyarakat...tolong setakat yang termampu utk membangunkan masyarakat...nk jd ape kami xkesah asal jgn jd ketua kampung...

keluarga ku..raya 2010
secara jujurnya pon aku xsuka ayah aku jd ketua kampug...sbb mnde nih melibatkan politik..sbb pe aku ckp mcm tuh??sbb melalui pengalaman dlu,time bwh pr...sume ketua kmpung kne tukar..sbb dlu kerajaan bn,pas pru12 bwh pr..kne tukar...then bile bn amik blek...tukar blek ketua kmpg...mcm2 kerenah..walhal ketua kampung xde terlibat pon dgn pilihan raya...tp sikit punya hal sume da kecoh2...diorg nk jgk org diorg yang berkuasa kat setiap kmpg...tuh satu kes...satu agy sbb kmpung aku tuh majoritinya hmpir 60% org cina,30%melayu,20%india,10%len2...scara kasarnya je la..kalo ada masalah contohnya org gaduh2 ke mesti jmp tok ketua kan...kalo ayah aku jd mesti menyeramkan nnt...so xyah la...bukan xnak pk yang positif tp xnak ayah susah nnt..umur pon makin meningkat...ade gak yang soh ayah aku jd imam sbb imam pon da kurang kat kmpung aku tuh..ayah xnak plak...ayah kata tnggungjwab besar...tp mmg pon..imam kot..mcm ketua kmpung gak...dosa2 pnduduk akan ditnggung kita..kalo xberusaha utk menjadikan mereka baik....stiap tanggungjawab itu sgt berat...huhu~

btw,lagi 3thn lagi ayah nk pencen...harap2 aku dpt grad sblm ayah aku pencen...sng nk mintak duet kalo xde..haha..lagipn spruh anak2 die da keje..so tanggungan da berkurang...bole la kan nk mintak agy..hoho...dgr2 nya pas pencen ayah nk bercucuk tanam kat tanah milik arwah atuk aku sblh mak...tanah tuh kat batu kurau..dlm  1/2jam gak la dari rumah aku tuh..kebun tuh skang bg org len jagakan dlu..aku pon xnah g...tp mak ckp ada pokok manggis n durian..xsalah la..tp xsettle2 agy pembhgian tanah tuh wlpn atuk aku meninggal sblm aku lahir agy...harap2 nya impian ayah aku berjaya dilaksanakan..amiiiiinn~

eh3...da terbnyak plak aku cite...seronok ingtkan blek pasal ayah aku..laju jek type...hopefully spe2 yang bace post nih dapat mendoakan kesejahteraan ayah aku..:))

kat bawah nih ada lagu pasal seorang ayah...liriknya ada sket2 kne mngena ngan aku n ayah aku...hayatilah....SENTUHANMU by In-Team~


Tuesday, May 15, 2012

Memperingati Hari Nakbah Palestin


Tanggal 31 ogos merupakan tarikh bersejarah buat Negara Malaysia kerana berjaya bebas dari belenggu jajahan british. Saat yang menggembirakan pabila menggambarkan laungan ‘ MERDEKA ‘ bersahutan di stadium merdeka. Betapa bahagia rakyat Malaysia saat itu. Malaysia melakarkan sejarahnya yang tersendiri.

Tarikh 16 mei juga menjadi sebutan saban tahun. Masakan tidak, segala jasa guru diabadikan pada hari tersebut. Namun, pernah kah terdetik dihati kita akan tarikh bersejarah 15 mei 1948??  Jika Malaysia mempunyai detik bersejarah yang membanggakan, namun, sebaliknya telah berlaku pada sahabat seislam kita di palestin.



Ya, sudah pasti meruntun hati kita.Pernahkah anda mendengar istilah nakbah? Apakah itu nakbah? Jom kita susuri sejarah nakbah Palestin. Moga dengan sejarah menyayat hati ini mampu terus menaikkan semangat juang kita seterusnya menggegar dunia palestin yang sejak sekian lama suram.Nakbah bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakbah Palestin pula bermaksud penubuhan Negara Haram Israel yang telah diisytihar rasmi pada tanggal 15 Mei 1948. Ini merupakan satu bencana besar yang menimpa bumi palestin. Kedamaian, keadilan telah direntap sekelip mata. Sebagai gantinya, kepedihan, keperitan dan derita makin dirasai di bawah kongkongan yahudi zionis.Pakatan Israel ini berjaya mengorak langkah sejak 1897 apabila tertubuhnya Pertubuhan Zionis Antarabangsa (WZO). Kemudian, dengan satu tekad pembentukan negara zionis, serta kerjasama sekutu kuat mereka, British, mereka telah mengisytiharkan Deklarasi Balfour pada 2 november 1917. British telah memberi jaminan untuk mewujudkan sebuah negara khusus untuk bangsa yahudi di Palestin. Sejak itu, berlakulah penghijrahan beramai-ramai bangsa yahudi Eropah dan Rusia ke Palestin sehingga mencecah ratusan ribu orang.

Sedikit demi sedikit tanah Palestin dirampas samada secara kekerasan dan juga penipuan oleh pendatang yahudi. Mereka dengan angkuhnya menguasai tanah haram tersebut. Yahudi laknatullah ini bukan sahaja menidakkan hak penduduk bumi Palestin yang sah, malah tegar mencabuli perjanjian antarabangsa. British juga tanpa segan silu mendesak PBB menjadikan isu Palestin ini sebagai salah satu agenda PBB.Menurut laporan Badan Penyelidik Antarabangsa  Palestin (UNSCOP) milik PBB telah menyatakan ketidakadilan bagi pihak Palestin untuk membahagikan tanah mereka kepada dua buah Negara bersaingan. Namun, usaha itu hanya sia-sia apabila pada tanggal 29 november 1947, PBB yang bertopengkan manusia tetap mengeluarkan sidang pleno PBB dengan meluluskan ‘ ketetapan 181 ‘. Sebagai akibatnya, 2/3 tanah Palestin secara sahnya telah dibahagikan kepada pendatang yahudi serta bakinya 1/3 keluasan tanah, diberikan kepada penduduk Palestin yang sah. Sekali lagi berlaku ketidak adilan apabila penduduk Palestin dinafikan hak mereka untuk bersuara. Mereka tidak langsung diminta pendapat serta keizinan malah sebaliknya, penindasan serta kezaliman makin bermaharajalela. Liga Negara Arab ketika itu juga gagal membantu Palestin apabila tentera yang dihantar turut dimusnahkan oleh pengganas yahudi. Akhirnya, Palestin terpaksa akur apabila yahudi zionis mengumumkan Negara Israel pada petang 14 Mei 1948 seterusnya mengisytiharkan kemerdekaan ‘ palsu ‘ mereka secara rasmi pada 15 Mei 1948.Inilah yang dikatakan yahudi laknatullah. Mereka tidak akan sesekali berdiam diri serta bersenang lenang selagi impian mereka tidak terlaksana. Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud “Engkau akan temukan orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (QS. Al-Ma’idah: 82). Rejim yahudi meningkatkan serangan dengan menghancurkan 478 buah kampung dan mengusir hampir 800 000 rakyat palestin ke luar Negara. Warga tua, kanak-kanak serta ibu mengandung dibunuh. Malah, anak di dalam kandungan dikeluarkan terburai.

Sehingga kini Palestin terus diasak kekejaman dan penindasan. Peristiwa dahulu seolah-olah di ulang tayang semula kini. Pembunuhan, pemenjaraan, sekatan ekonomi serta serangan ke atas masjidil aqsa semakin menjadi-jadi. Namun, kemana perginya umat islam kini? Ketika saat British, yahudi dan PBB bersatu bergabung untuk menjatuhkan Palestin, umat islam tetap diam membatu seolah-olah menurut telunjuk PBB seperti Pak Pandir.

Ayuh, sahabat.. Isu Palestin ini bukan khas untuk rakyat Palestin sahaja. Bukan juga untuk negara-negara arab di sekitarnya, tetapi isu kita bersama selaku umat islam seluruh dunia. Sebagaimana termaksub dalam alquran yang bermaksud “ Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu, damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada ALLAH supaya kamu mendapat rahmat “(Al-hujurat:10). Pelbagai mekanisma harus diatur. Kefahaman perlu diperluaskan lagi, sumbangan kemanusiaan pula perlu dipergiatkan. Jom sama-sama tingkatkan usaha, perkasakan ukhuwwah, serta patrikan kesatuan bersama. Selebihnya, kita serahkan kepada ALLAH, tuan punya dunia untuk menentukan segalanya. Insyaallah, semoga kejayaan dan kegemilangan islam sampai ke kemuncak satu hari nanti. Amin.

Oleh:  Nur ‘Amahirah bt Hasan Zaki
Tahun 3,Kuliah Perubatan
sumber

korg jgk bole baca kat sini mengenai Sepuluh Fakta tentang Nakbah..selamat membaca dan menambahkan ilmu...semoga ALLAH memberi kekuatan kepada semua umat Islam terutamanya yang berada di Palestin..

Saturday, May 12, 2012

Muhasabah Cinta


Mencintai tidak bererti memiliki..
Siapa berhak melunakkan sekeping hati selain Dia,
Mencintai seseorang bermakna kamu perlu bersedia menerima,
Segala kesudahan rasa,
Mencintailah keranaNya dan kamu akan merasai lazatnya cinta,
Tiada jiwa terluka..tiada hati tersiksa,
Kerana insan percaya, takdirNya terindah dari segala peristiwa,
Kerana kita percaya, Dia menentukan segalanya.
Jodoh manusia ada ditanganNya.


Saudaraku tercinta,
Andai kehendak hati terhenti,
Percayalah, Dia sedang mengaturkan sesuatu yang lebih baik lagi....
Cinta yang membuatkan mu tidak lena,
Menjadikan harimu terganggu setiap masa,
Bukannya itu cinta yang diharapkan,
Itu hanya perasaan yang hanya mengundang tekanan....
Cinta sesungguhnya apabila kamu mencinta keranaNya,
Redha dengan takdirNya,
Menerima suratan dengan siapa kamu dipertemukan,
Mensyukuri pertemuan jodohmu walau bukan dengan insan idaman,
Asalkan si dia mencintai Tuhan,
Kita kan terus mencintainya tanpa alasan...


"Jika engkau membenci atau mencintai seseorang dalam hatimu,
maka ukurlah amal perbuatannya dengan Al-Quran dan Sunnah.
Bilamana, amalnya dibenci di dalam keduanya,
maka bencilah kepadanya, namun jika diredhai oleh keduanya,
maka cintailah dia supaya engkau tidak mencintai atau membenci kerana hawa nafsumu"


Mengapa dicari secantik Balqis, andai diri tidak sehebat Sulaiman..Mengapa mengharap teman setampan Yusof jika kasih tidak setulus Zulaikha..Mengapa mengharap teman seteguh Ibrahim andai diri tidak sehebat Siti Hajar..Mengapa didambakan teman sehidup yang sempurna Muhammad jika ada keburukan pada diri sendiri..Bimbinglah dirinya dan terimalah kekurangan itu sebagai keunikan..Carilah kebaikan itu pada dirinya. Bersyukurlah kerana dipertemukan dengannya dan berdoalah dia milikmu…




“Aku mencintaimu kerana AGAMA yang ada padamu, Jika kau hilangkan AGAMA dalam dirimu, hilanglah CINTAku padamu..” (Imam Nawawi)


sumber
sumber

sedikit coretan dari ku...
ku mengharapkan agar perasaan CINTA itu hadir tatkala terlafaznya akad...kerana sesungguhnya saat itu merupakan cinta yang sempurna....cinta yang diredhai...pada saat itu,
mencintaimu satu PAHALA,
merinduimu satu PAHALA,
memandangmu satu PAHALA,
memegangmu satu PAHALA,
senyum padamu satu PAHALA,
membuatkanmu gembira satu PAHALA....
pendek kata apa sahaja yang ku buat hanyalah utk mu itu merupakan PAHALA yang dijanjikan ALLAH....

"YA ALLAH, ANDAI DIA BENAR UTKKU, SATUKANLAH HATI DIA DAN AKU PADA MASA DAN KEADAAN YANG BENAR-BENAR DIRAHMATIMU....JAUHKANLAH KAMI DARI KEMURKAANMU... KU MENGHARAPKAN AGAR CINTAKU PADANYA BOLEH MEMBAWAKU KE SYURGAMU...CINTANYA PADAKU DAPAT MEMPERTEMUKAN AKU DENGAN ENGKAU YA RABB DAN KEKASIHMU NABI MUHAMMAD SAW....

ANDAI MASANYA BELUM TIBA, JANGANLAH ENGKAU DATANGKAN PERASAAN CINTA ITU DALAM DIRIKU..KERANA DIRI INI BELUM MAMPU MENGHADAPI UJIAN DUNIA YANG TIDAK BERKESUDAHAN...KERANA KU MENGHARAPKAN CINTAKU INI BIARLAH PADA SEORANG...SEORANG INSAN YANG BERGELAR SUAMI KEPADA DIRI INI KELAK...KERANA SEKALI AKU CINTA, AKU AKAN CINTAINYA SAMPAI BILA-BILA...AMIN YA RABBAL ALAMIN"


~To LOVE someone is NOTHING, to be LOVED by someone is SOMETHING, but to be LOVED by the one you LOVE is EVERYTHING~

::mood cintan cintun malam nih::

Monday, May 7, 2012

cara diet Rasulullah~

jom ikut cara diet Rasulullah..utk kesihatan kita bersama~


ayuh kita bersolat dhuha~





 Solat dhuha adalah solat sunat yang dilakukan dari terbit matahari sehingga tgh hari, atau bahasa mudahnya dari jam 8.00 pagi sehingga 1.00 tengah hari (Sebelum Zohor).
Sepotong hadis Nabi s.a.w. yang dirakamkan oleh Zaid bin Arqam. Rasulullah s.a.w. menjelaskan: “Solat Dhuha ini afdalnya ketika matahari telah meninggi dan kian panas sinarnya.” Imam Nawawi menghuraikan masa tersebut sebagai masa berlalunya seperempat tempoh siang hari iaitu pukul 10 pagi hingga 1 petang (Kitab al-Majmu’ karangan Imam Nawawi).




DOA DHUHA.
Ya Allah sesungguhnya waktu dhuha itu dhuha-Mu
Kecantikannya kecantikan-Mu…Keindahannya keindahan-Mu
Kekuatannya kekuatan-Mu…Kekuasaannya kekuasaan-Mu
Perlindungannya perlindungan-Mu…
Ya Allah jika rezeki masih di langit, turunkanlah
Jika di bumi keluarkanlah…Jika sukar permudahkanlah
Jika haram sucikanlah…Jika jauh dekatkanlah
Berkat waktu dhuha
Kecantikan-Mu keindahan-Mu kekuatan-Mu kekuasaan-Mu
Limpahkan kepadaku segala yang Engkau telah limpahkan kepada
hamba-hamba-Mu yang soleh

Risalah Cinta: “Allah Semakin Sayang Melihatmu Menutup Aurat, Dik”

Saya ingin bercerita mengenai kisah adik saya, Nur Annisa, seorang gadis yang baru sahaja menginjak dewasa tetapi agak kasar dan suka berkelakuan seperti lelaki. Ketika usianya mencecah 17 tahun perkembangan tingkah lakunya benar-benar membimbangkan ibu. 

Annisa sering membawa teman-teman lelakinya pulang ke rumah. Situasi ini menyebabkan ibu tidak senang, tambahan pula ibu merupakan guru al-Quran. Bagi mengelakkan pergaulan yang terlalu bebas, ibu telah meminta adik memakai tudung. Permintaan ibu itu ditolaknya sehingga seringkali berlaku pertengkaran-pertengkaran kecil antara mereka. Pernah pada suatu masa, adik berkata dengan suara yang agak keras, "Cuba mama tengok, jiran-jiran kita pun ada yang anaknya pakai tudung, tapi perangainya sama je macam orang yang tak pakai tudung. Sampai kawan-kawan Annisa kat sekolah, yang pakai tudung pun selalu keluar ‘dating’ dengan boyfriend diorang, pegang-pegang tangan. Ani ni, walaupun tak pakai tudung, tak pernah buat macam tu!"

Pada satu hari ada jiran yang baru pindah berhampiran rumah kami. Sebuah keluarga yang mempunyai enam orang anak yang masih kecil. Suaminya bernama Abu khoiri, (nama sebenarnya siapa, tak dapat dipastikan). Saya mengenalinya sewaktu di masjid. Setelah beberapa lama mereka tinggal berhampiran rumah kami, timbul desas-desus mengenai isteri Abu Khoiri yang tidak pernah keluar rumah, hingga ada yang menggelarnya “Si Buta, Bisu dan Tuli”. Perkara ini telah sampai ke pengetahuan adik.Dia bertanya kepada saya, "Abang, betul ke orang yang baru pindah itu, isterinya buta, bisu dan tuli?" Lalu saya menjawab sambil lewa, "Kalau nak tau sangat, pergilah rumah mereka, tanya sendiri" Rupa-rupanya adik mengambil serius kata-kata saya dan benar-benar pergi ke rumah Abu Khoiri. 

Sekembalinya dari rumah mereka, saya melihat perubahan yang benar-benar mendadak berlaku pada wajah adik. Wajahnya yang tak pernah muram atau lesu menjadi pucat lesi. Entah apa yang dah berlaku? Namun, selang dua hari kemudian, dia minta ibu buatkan tudung. Tudung yang labuh. Adik pakai baju labuh. Lengan panjang pula tu. Saya sendiri jadi bingung. Bingung campur syukur kepada Allah SWT kerana saya melihat perubahan yang ajaib. Ya, saya kata kan ajaib kerana dia berubah seratus peratus! Tiada lagi anak-anak muda atau teman-teman wanitanya yang datang ke rumah hanya untuk bercakap perkara-perkara yang tidak tentu arah. Saya lihat, dia banyak merenung, banyak baca majalah Islam (biasanya dia suka beli majalah hiburan), dan saya lihat ibadahnya pun melebihi saya sendiri. Tak ketinggalan tahajudnya, baca Qur'annya, solat sunatnya dan yang lebih menakjubkan lagi, bila kawan-kawan saya datang, dia menundukkan pandangan. Segala puji bagi Engkau wahai Allah, jerit hati saya. 

Tidak lama kemudian, saya mendapat panggilan untuk bekerja di kalimantan, kerja di satu perusahaan minyak CALTEX. Dua bulan saya bekerja di sana, saya mendapat khabar bahawa adik sakit tenat hingga ibu memanggil saya pulang ke rumah saya di Madiun. Dalam perjalanan, saya tak henti-henti berdoa kepada Allah SWT agar adik diberi kesembuhan, hanya itu yang mampu saya usahakan. Ketika saya sampai di rumah, di depan pintu sudah ramai orang. Hati berdebar-debar, tak dapat ditahan. Saya berlari masuk ke dalam rumah. Saya lihat ibu menangis. Saya segera menghampiri ibu lantas memeluknya. Dalam esak tangisnya ibu memberitahu, "Dhi, adik boleh mengucapkan kalimat Syahadah diakhir hidupnya". Air mata ini tak dapat ditahan lagi. 

Setelah selesai upacara pengkebumian dan lain-lainnya, saya masuk ke bilik adik. Saya lihat di atas mejanya terletak sebuah diari. Diari yang selalu adik tulis. Diari tempat adik menghabiskan waktunya sebelum tidur semasa hayatnya. Kemudian diari itu saya buka sehelai demi sehelai hingga sampai pada satu halaman yang menguak misteri dan pertanyaan yang selalu timbul di hati ini. Perubahan yang terjadi ketika adik baru pulang dari rumah Abu khoiri. Di situ tertera soal jawab antara adik dan isteri jiran kami itu. Butirannya seperti ini: 
Soaljawab (saya lihat di lembaran itu terdapat banyak bekas airmata).

Annisa: Aku hairan, wajah wanita ini cerah dan bersinar seperti bidadari. "Mak cik, wajah mak cik sangat muda dan cantik" 

Isteri jiranku: “Alhamdulillah sesungguhnya kecantikan itu datang dari lubuk hati.” 

Annisa: “Tapi mak cik kan dah ada anak enam, tapi masih kelihatan cantik?” 

Isteri jiranku: “Subhanallah. Sesungguhnya keindahan itu milik Allah SWT. Dan bila Allah SWT berkehendak, siapakah yang boleh menolaknya?”

Annisa: “Mak Cik, selama ini ibu saya selalu menyuruh saya memakai tudung tapi saya selalu menolak kerana saya rasa tak ada masalah kalau saya tak pakai tudung asalkan saya berkelakuan baik. Saya tengok, banyak wanita yang pakai tudung tapi kelakuannya melebihi kami yang tak pakai. Sampaikan saya tak pernah rasa nak pakai tudung. “Pendapat makcik bagaimana?”

Isteri jiranku: “Annisa, sesungguhnya Allah SWT menjadikan seluruh tubuh wanita ini perhiasan dari hujung rambut hingga hujung kaki, segala sesuatu dari tubuh kita yang terlihat oleh bukan muhrim kita semuanya akan dipertanggungjawabkan di hadapan Allah SWT nanti dan tudung adalah perlindungan untuk wanita.”

Annisa: “Tapi yang saya tengok, banyak wanita bertudung yang kelakuannya tak elok.” 

Isteri jiranku: “Tudung hanyalah kain, tapi hakikat atau makna di sebalik tudung itu sendiri yang mesti kita fahami.”

Annisa: “Apakah hakikat tudung?”

Isteri jiranku: “Hakikat tudung adalah perlindungan zahir batin, lindungi mata kamu dari memandang lelaki yang bukan muhram kamu, lindungi lidah kamu dari mengumpat orang dan bercakap perkara yang sia-sia. Sentiasalah lazimi lidah dengan zikir kepada Allah SWT, lindungi telinga kamu dari mendengar perkara yang mengundang mudharat baik untuk dirimu mahupun masyarakat, lindungi hidungmu dari mencium segala yang berbau busuk, lindungi tangan-tangan kamu dari berbuat sesuatu yang tidak senonoh, lindungi kaki kamu dari melangkah menuju maksiat, lindungi fikiran kamu dari berfikir perkara yang mengundang syaitan untuk memperdayai nafsu kamu, lindungi hati kamu dari sesuatu selain Allah SWT, bila kamu sudah biasa, maka tudung yang kamu pakai akan menyinari hati kamu. Itulah hakikat tudung.

Annisa: “Mak cik, sekarang saya sudah jelas tentang erti tudung. Mudah-mudahan saya mampu pakai tudung. Tapi, macam mana saya nak buat semua tu?” 

Isteri jiranku: “Duhai nisa, bila kamu memakai tudung, itulah kurniaan dan rahmat yang datang dari Allah SWT yang Maha Pemberi Rahmat , bila kamu mensyukuri rahmat itu, kamu akan diberi kekuatan untuk melaksanakan amalan-amalan 'tudung' hingga mencapai kesempurnaan yang diinginkan Allah SWT.
“Duhai Annisa, ingatlah akan satu hari di mana seluruh manusia akan dibangkitkan. Ketika ditiup sangkakala yang kedua, pada saat roh-roh manusia seperti anai-anai yang bertebaran dan dikumpulkan dalam satu padang yang tiada batas, yang tanahnya dari logam yang panas, tiada rumput mahupun tumbuhan. Ketika tujuh matahari didekatkan di atas kepala kita namun keadaan gelap gelita. Ketika seluruh manusia ketakutan. Ketika ibu tidak mempedulikan anaknya, anak tidak mempedulikan ibunya, sanak-saudara tidak kenal satu sama lain lagi, antara satu sama lain boleh menjadi musuh lantaran satu kebaikan lebih berharga dari segala sesuatu yang ada di alam ini. Ketika manusia berbaris dengan barisan yang panjang dan masing masing hanya mempedulikan nasib dirinya, dan pada saat itu ada yang berpeluh kerana rasa takut yang luar biasa hingga tenggelam dirinya akibat peluh yang banyak, dan bermacam macam rupa-rupa bentuk manusia yang tergantung amalannya, ada yang melihat ketika hidupnya namun buta ketika dibangkitkan, ada yang berbentuk seperti haiwan, ada yang berbentuk seperti syaitan. Semuanya menangis, menangis kerana hari itu Allah SWT murka. Belum pernah Allah SWT murka sebelum dan sesudah hari itu. Hingga ribuan tahun manusia dibiarkan Allah SWT di Padang mahsyar yang panas membara hinggalah sampai ke Timbangan Mizan. Hari itulah dipanggil hari Hisab. 

“Duhai Annisa, bila kita tidak berusaha untuk beramal pada hari ini, entah dengan apa nanti kita akan menjawab bila kita ditanya oleh Yang Maha Perkasa, Yang Maha Besar, Yang Maha Kuat, Yang Maha Agung, Allah SWT.”

Sampai di sini sahaja kisah itu saya baca kerana di sini tulisannya terhenti dan saya lihat banyak titisan airmata yang jatuh dari pelupuk matanya. Subhanallah! Saya selak halaman berikutnya dan saya lihat tertera tulisan kecil dibawah tulisan itu; "Buta, Tuli dan Bisu" wanita yang tidak pernah melihat lelaki selain mahramnya, wanita yang tidak pernah mahu mendengar perkara yang dapat mengundang murka Allah SWT, wanita tidak pernah berbicara ghibah dan segala sesuatu yang mengundang dosa dan sia-sia. "Tak tahan airmata ini pun jatuh". Semoga Allah SWT menerima adikku di sisi-Nya. Amin. Subhanallah! 

Dengan penuh cinta kami persembahkan risalah kecil ini, semoga ada pengajaran berharga buat kita semua. “Kalau tidak sekarang, bila lagi? Apakah kita tahu apakah catatan terakhir hidup kita nanti? Allah masih dan sentiasa membuka pintu maaf-Nya, kembalilah! Kerana Allah, semakin cinta dan sayang melihatmu menutup aurat, Dik!”♥

~c0py dr se0rg sahabat (^^,)v

Sunday, May 6, 2012

T.T

rse sedey ari nie...
xtau npe...
tp yang pasti air mata itu da lme xmemunculkan diri...
tp hari ini dia muncul kembali..
pelbagai persoalan bermain di minda...
mnyesal,kecewa,mengeluh jauh sekali..
cume terkilan...
rse xberbaloi apa yang aku buat selama ini....:(

Friday, May 4, 2012

RISAU~


Semakin hari semakin berdebar aku..
Semakin hari semakin aku stess…
Sekarang nih da byk da test…smlm da ade satu..test probstat 1…gerun gak tgk soalan die..wat2 calculation,derive bagai…tp xdpt jwpn last…pastu bru pasan die bole gne cara senang…padam blek..rupenya jwpn die still sama…so, the final answer ttp xdpt jawab..haihh..xpe la..da lepas..nk wat mcm ne…ready utk next test lak…nih tarikh yang penting dan genting utk aku utk 2bulan akn datang…makin bz, da xley men2 da..plan utk ready toward final exam da kne ade nih..bru aku xme’lagha’ byk sgt…haiiiihhhh…



Nie antara planning la…harap2 la aku dpt ikot planning aku nih…yang xberwarna tuh time aku kne study subj berkenaan..yang warna merah final exam..biru muda benda yang penting n wajib wat mcm test,presentation,hntr assignment…hijau lak adalah mende optional aku ley wat.. kalo xnak pon xpe..tp aku kmungkinan akan wat la kan..insyaALLAH…kuning plak kenduri…stat ngan kakcik nikah…pastuh abg teh n lastly baru kenduri kahwin kat umah..3minggu beb..penat kot..huhu..asalnya nikah kakcik nk wat skali ngan kenduri…maybe a day before…tp bakal suami die bru blek dari pelantar..so maybe xsmpat nk blek tepeng…bincang2 wat awal sket..time tuh die tgh cuti…so, aku pon kne la blek..tp maybe sabtu da blek ke kl blek kot…kne study…yang paling aku risau paper selapas kenduri kat rumah tuh..dah la subj LA…linear algerbra kot….subj paling ssh skali….adusss…subj paling ssh la yang aku xde mse nk study….ya ALLAH semoga kau permudahkan urusan ku….AMIN~



Tuesday, May 1, 2012

weekend nan indah~

weekend minggu nih mmg bes..manyak mende yang terjadi...sbb mcm malas nk tulis panjang2 biar aku senarai kan jekk..mle ngan ari sabtu pg..28 apr 12..

1)pengalaman bwk moto skuter mel smpai ke shah alam...*jauh ke tuh??* sbnrnye jarang bwk moto die sbb moto mel xbes sbb xley nk merempit laju2...bwk slow2 jek...bwk moto mel pon sbb kne pakai bju kurung moden..bwk moto demak tuh karang seksi lak..haiiihh..n smpai kat mne ntah tetibe nmpk flash...ingt kilat ke ape, rupenya ade org tgh amik gmbr...org tuh dlm van, n aku nmpk la kamera tuh ada...pastuh trus van tuh laju...btw, aku kat jalan moto, van tuh kat jalan kete la kan..so xsmpt nk tgk pape..aku pon da macam terkejut..isyk, menakutkan btol...

2) kenduri kat rumah acik akin...simple jek sbb sepupu aku yang kahwin nih laki..so die wat simple2 jek..tp mknn die bes..ade nasi minyak,kambing bakar, ayam bakar, etc....asalnye pakcik aku nih nak wat ala2 hi tea...xde nasi..yang ade cuma mknn mcm bihun, laksa n seangkatan dgnnya..tp cancel maybe sbb time xsesuai kot..nasi agy sesuai...jmp ngan sanak sedara belah mak yang da lame xjmp..ramai sepupu aku da ade anak..so meriah la umah ngan dak2 kecik...malam tuh dekat kul 10 malam bru blek shah alam blek..

3)sok pagi ahad sume wanita2 yang ade kat umah tuh g stadium shah alam*aku,mak,kaklong n kakcik*....ada pasar pagi kat c2..sje jek nk jalan2 n cari tudung mak n baju kakcik..aku follow jek...sup kat c2 mmg superb..sedap kot...then cari barang...aku smpt la beli beg tangan satu..hehe..selama nih asyik dok pinjam seha nye beg jek..skang nih xde la nk pinjam beg seha agy..pastu kitorg trus g giant sbb nk cari cincin utk tunang kakcik time akad nikah nanti..adala dlm 3-4 kedai ktorg g..then msk giant jap cari satu kasut n aku pon smpt sambar satu kasut..hehe...kuar2 tgk2 agy kedai2 cincin yang ade..then bru jmp yang berkenan di ati kakcik..da settle sume mak tegur aku..
"rabi nk cincin x??"
aku time tuh terkedu sbb xsangka plak mak aku akn offer mcm tuh...sbb ari tuh mak bising2 sbb duet da byk abis utk kahwin akk n abg aku nih..mle2 aku ckp xpe la mak xyah kot...pastuh mak tnye agy..aku pk2 lu...mak aku nih jenis yang tnye skali jekk..kalo xnak, mmg da xoffer agy da la...pastu  aku pon stuju..then mak suh pilih...bg aku walaupon murah jek tp aku sgt2 hargai..da la mmg xterpk pon utk pakai cincin sblm masenye..tp sbb mak aku bg, aku amik la...da cari2 tuh, kaklong pon nyibuk nk skali..walhal kat tgn die da ade 2 cincin die..tp mak ok jek..pastuh mak aku g kat tmpt gelang plak..nk suh aku pakai gelang plak..haihhh..nih gelang silver lak..yg cincin td tuh juz stainless stell..mak aku ckp, badan aku nih togel jek..xde tengok tangan nmpk kosong jek...bg gelang emas xmau..act bukan xmau...tp emas mahal, xberani nk pakai agy...sbb tuh mak aku belikan silver lak...bole la pakai..mak suh pakai ari2..mmg xla nk pakai..cincin jek snggup..gelang tuh time event or nk kuar mne2 bole la kot..aku xtau la ape yang ade dalam fikiran mak...maybe die tgk akk aku tuh mcm2 ade perhiasan kat tgn..aku plak nmpk kosong jek...*salah ke mak??haihhh*....blek dari tuh trus beli mknn utk makan tghari....then ingt nk beli mask utk mps2 tp xjmp lak.so terpaksa la akk aku g cri blek mask die...nk cari mask tuh da la satu hal, then, jmp lak rama2 kat belakang n cekak..mle2 aku nk amik mask jek...pastuh akk aku n mak suh pakai jgk yang rama2 tuh...adeiii...aku plak rushing nk blek kolej...so aku ckp je la...
"ye rabi pakai..rabi jnji..dinner nnt rabi pakai"
4)g dinner tuh ngan mel...kononya nak konvoi, tp ktorg xperasaan plak kete len ke kiri n ktorg msk kanan..mmg sesat abis la...cari punya cari jalan pusing ntah ke mana2 then smpai jgk walaupon lambt..majlis da mle kot..time ktorg dtg tuh TNC tgh bg ucapan...hehe...msk2 dpt adiah keychain dari roomate terchinta, aina....tq byk2 ye aina...sgt terharu dapat..xsangka ko nk bg jgk...ingt men2 jek...n memandangkan aku da jnji malam tuh mmg aku pakai la jgk rama2 tuh ngan cekak...mask xpakai..malas r..nnt xnmpk plak sbb kne cabut spek...rupenya  ari sabtu mlm tuh diorg ckp xwajib pon pakai mask..aku xon9 nih xtau pape..haiihh..kalo aku tau xyah beriya soh akk aku cari mask die, xyah pakai rama2 bagai..tp da jd..da jnji nk pakai..so pakai la jgkk...n best pasal mps sbb dapat anugerah jasa bakti...TQ very much kk9 ^_^...rsenye xbpe sgt pon sumbangan aku kat kk9..tp rezeki jgn ditolak..hehe..n  hepy jgk sbb projek yang aku handle,mpi jd the best projek..mmg xsesia aku rse usaha selama nih....rse berbaloi2...thanks kat sume ajk yang byk bg kerjasama n komitmen mereka utk memastikan mpi jadi bes...:)

5) ok...ari nih plak..walaupon ari nih bukan weekend belasah je la...time kasih byk2 kat org tu sbb belanja aku makan kfc..eh,bukan aku jek...melly,fizha n mimi...time kasih daun keladi..ade duet belanja la lagi :)..*okakudamulemerepek*

nih kot saat2 yang bes spnjg 3 hari nih yang aku nk abadikan dalam blog aku nihh..:))
*mood ::mls nk upload gmbr sbb line slow...*