~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~


Wednesday, May 16, 2012

ayah


16MEI...
satu tarikh azimat..
satu tarikh keramat..
untuk semua yang bergelar pendidik...
hakikatnya semua manusia bergelar pendidik...
kerana membuat orang lain terdidik..
secara formal mahupun tidak~

guru pertamaku sudah semestinya mak ayah aku...diorglah org pertama yang mengajar aku erti kehidupan...yang mencorak hidup aku pada hari ini....ikutkan secara tidak formalnya mereka tidak mengajarkan seperti guru lain di sekolah..ttp hakikatnya banyak aku belajar dari mereka...

post kali nih nk cite pasal ayah aku...sbb sok,17MEI genaplah usia ayah aku 57thn...SELAMAT HARI LAHIR AYAH..SEMOGA ALLAH MEMBERKATI HIDUP AYAH SELAMA 57THN AYAH HIDUP..:))
xlpe jgk utk wish SELAMAT HARI GURU...SEMOGA AYAH DAPAT TERUS BERBAKTI UNTUK ANAK BANGSA..

ayah ready b4 flight bertolak utk ke mekah


nme diberi SHAMSUDDIN BIN MOHD JAIS..tp ayah aku kalo kne wat surat atau nk label apa2 akan letakkan nama 'syamoja'..nk tau npe??
sya = shamsuddin
mo=mohd
ja=jais....
*sbb tuh aku letak nme rasya...aku ikut ayahh..hahaha*

tp org2 akan panggil Din or ckg Din..:D...sbb ayah aku seorang cikgu...kuar2 dari maktab perguruan ayah dapat mengajar kat sekolah pedalaman kat Dabong,Kelantan..biasalah bagi seorang guru baru,pasti akan ditmptkn di sekolah-sekolah pedalaman..xsalah aku dalam 2-3tahun ayah aku mngjar kat sana..kemudian ditukarkan kat Sek Men Pasir Mas kelantan...beberapa tahun (dalam 5thn xsalah aku) kemudian dpt dipindahkn ke Perak..mak aku ckp alasan ayah aku pindah sebab atuk aku sakit n xde spe nk jaga..alhamdulillah akhirnya dapat jgk pindah ke perak smpailah sekarang..sbb tuh rumah arwah atuk n nenek sblh mak n ayah dekat jek ngan umah aku...kat perak mle2 ditukarkan ke SMK Muzaffar Syah..dalam 10thn (lebih kurang r), kemudian tukar ke SMK Changkat Jering dlm 10thn jgk la mgajar c2...kuar dari maktab smpai la sek nih ayah aku ajar matematik..matematik tambahan dan matematik moden...buku-buku kat umah tuh bersepah ngan buku-buku math...dlu aku ingt kalo ayah wat modul,pakai kertas byk2...aku slalu tolong ayah stapler, xpn letak salotape kat buku tuh...kecik2 aku da tgk formula n equation yg mmg satu ape pon aku xpaham..haha

mlm2 plak ayah ade ajar tusyen math kat dewan org ramai..dewan tuh sblh umah jek..kalo mak aku soh study, mmg aku akn mnyibuk kat sne..sbb mak aku ckp kat rumah aku xstudy..kejenya tgk tv jek..so kul 8mlm da follow ayah g dewan...wat la keje sek..kalo keje da abis aku akan blek umah trus atau aku duduk la kat c2 smpai abis tusyen dlm kul 10..aku dgr ayah ngaja...time tuh umur aku area darjah 2,3,4..ayah aku lak ajar f3,4,5...mmg terbaik la kan aku dgr..mcm paham sgt..aku mmg ske dgr ayah aku mgajar...sbb mcm bes tgk nombor byk2 tuh..haha...aku rse sbb tuh jgk la aku minat math...:D..tp time tuh je la time aku ley dgr ayah aku ngaja...sek aku ngan ayah len..aku sek pompuan..ayah ngaja kat sek men cmpur..lgpon sek ayah jauh sket berbnding aku..aku kat pekan..ayah ngaja kat kampung sket...

then thn 2000, time tuh da bising2 pasal PPSMI...ajar math n sains dalam bi..so ayah aku apply kenaikan pangkat sbb ayah aku kata malas nk terlibat..nnt kne g kursus sne sini..lagpn kne ajar dlm bi..payah sket..alhamdulillh tahun 2001 tuh ayah aku dpt pindah g SK Changkat Ibol...jd guru penolong kanan kokurikulum lak..time nih kne ajar dak sek rendah..ajar pon da xbyk..bm,pj,kh...then ajar la sket math..ayah aku cme tolong2 jek...7thn mengajar kat sne...n dapat tukar jd guru penolong kanan pentadbir sek yang sme...then tukar guru cemerlang moral...still sek yang sme...mule2 guru besar sek tuh suh ayah aku apply guru besar..tp ayah aku xmau..sbb byk tanggungjawab..mybe ayah aku xsnggup kot nk amik tnggugjwb tuh...sbb ayah aku pernah jd pemangku dekat sthn jgk la sbb sek tuh prnah xde guru besar..so da rse cne sshny nk jd..sbb tuh ayah aku xamik..at last apply guru cemerlang jek..alhamdulillah dpt tp opsyennye aku rse kurang sesuai sbb moral....da la xnah ajar moral sbb sek tuh sume melayu..so ayah aku ajar sivik je la..

alhamdulillah,mungkin rezeki selepas blek dari haji hari tuh, ayah aku dpt tukar ke sek len..sek yang ada murid bukan melayu..so ayah aku ley la ajar moral..yg paling bes ayah aku dpt tukar kat sek yang paling dekat skali dekat umah...kalo jalan kaki dalam 10min jek..tp ayah aku xde la jalan kan..nek moto...moto yang lagi tua dari aku...moto yang ayah aku beli time die keje kat kelantan dlu...usia dia menyamai akk aku kot dekat 30thn r...wlpn da tua tp memberi khidmat yang sgt byk utk kami sekeluarga...ayah aku sayang gile kot kat moto tuh...wlpn kalo aku nek mcm myeramkan..haha...

wlpn pun keje2 kat sek xbyk mcm dlu, time jd guru pnolong kanan..tp ayah aku ttp bz...kat kampung lak s/u masjid,bendahari jkkk kampung...program sana..program sini...aku rse ayah aku nih xley duk diam..ade jek keje nk wat...xbz kat sek,bz prgm2 kampung..xpon hal family.....ade jgk aku dgr tok ketua nk soh ayah aku jd ketua kmpung..tp ktorg anak2 die n mak aku xbg..makin ayah aku bz..makin ktorg rimas...mak aku lagi la...last2 die akan mengadu kat anak2 die...tp kadang2 ktorg pon xley nk halang..die nk wat mende baik..duk umah bukan wat ape pon..lgpn rumah da depan masjid..depan dewan..so lebih baik kita bermasyarakat...tolong setakat yang termampu utk membangunkan masyarakat...nk jd ape kami xkesah asal jgn jd ketua kampung...

keluarga ku..raya 2010
secara jujurnya pon aku xsuka ayah aku jd ketua kampug...sbb mnde nih melibatkan politik..sbb pe aku ckp mcm tuh??sbb melalui pengalaman dlu,time bwh pr...sume ketua kmpung kne tukar..sbb dlu kerajaan bn,pas pru12 bwh pr..kne tukar...then bile bn amik blek...tukar blek ketua kmpg...mcm2 kerenah..walhal ketua kampung xde terlibat pon dgn pilihan raya...tp sikit punya hal sume da kecoh2...diorg nk jgk org diorg yang berkuasa kat setiap kmpg...tuh satu kes...satu agy sbb kmpung aku tuh majoritinya hmpir 60% org cina,30%melayu,20%india,10%len2...scara kasarnya je la..kalo ada masalah contohnya org gaduh2 ke mesti jmp tok ketua kan...kalo ayah aku jd mesti menyeramkan nnt...so xyah la...bukan xnak pk yang positif tp xnak ayah susah nnt..umur pon makin meningkat...ade gak yang soh ayah aku jd imam sbb imam pon da kurang kat kmpung aku tuh..ayah xnak plak...ayah kata tnggungjwab besar...tp mmg pon..imam kot..mcm ketua kmpung gak...dosa2 pnduduk akan ditnggung kita..kalo xberusaha utk menjadikan mereka baik....stiap tanggungjawab itu sgt berat...huhu~

btw,lagi 3thn lagi ayah nk pencen...harap2 aku dpt grad sblm ayah aku pencen...sng nk mintak duet kalo xde..haha..lagipn spruh anak2 die da keje..so tanggungan da berkurang...bole la kan nk mintak agy..hoho...dgr2 nya pas pencen ayah nk bercucuk tanam kat tanah milik arwah atuk aku sblh mak...tanah tuh kat batu kurau..dlm  1/2jam gak la dari rumah aku tuh..kebun tuh skang bg org len jagakan dlu..aku pon xnah g...tp mak ckp ada pokok manggis n durian..xsalah la..tp xsettle2 agy pembhgian tanah tuh wlpn atuk aku meninggal sblm aku lahir agy...harap2 nya impian ayah aku berjaya dilaksanakan..amiiiiinn~

eh3...da terbnyak plak aku cite...seronok ingtkan blek pasal ayah aku..laju jek type...hopefully spe2 yang bace post nih dapat mendoakan kesejahteraan ayah aku..:))

kat bawah nih ada lagu pasal seorang ayah...liriknya ada sket2 kne mngena ngan aku n ayah aku...hayatilah....SENTUHANMU by In-Team~


No comments:

Post a Comment