~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~

Saturday, March 19, 2011

KaSiH saYaNg~

apa yg terfikir di benak korg ble disebut mngenai kasih sayang???
kekasih???
hahaha.....
^_^
malangnya saya xberminat bercakap mngenainya...
sbb perkara ini terlalu complicated..
weee.....

sekadar ingin berkongsi apa yang telah sye dpt semasa mendengar ikim.fm pg td..
tajuk yag dibincangkan adalah mngenai 
::KASIH SAYANG::

sebelum kita bicarakan tentang kasih sayang kita kepada org lain,
pernah xkita fikir untuk sayang pada diri kita sendiri...
..........
..........
..........

ada x???
ada??
kalo ada bgz la...
sbb kdg2 kita terlalu fikirkan pasal org lain..
mcm mne wat die sayang kita...
mcm mne nk bg kasih sayang kat org..
n mcm2 la....
tp selalu mengabaikan diri sendiri...

"eh,aku mmg sayang kat diri aku...
mcm2 aku wat agar muka aku cntik,badan aku berseri2 dan macam2 la..
byk duit dah abis sbb nk bg sumenye perfect..."

cukup ke wat mcm 2??
"abis nk wat ape lagi....hurmmm..."

sebanarnya xsalah dgn apa yang dibuat oleh kebanyakan org...
tp apa yg difikirkan itu yang salah...
kita perlu ubah mentaliti kita berfikir...
perkara yang penting untuk kita menyayangi diri sendiri ialah...
dengan melaksanakan perkara-perkara wajib+fardhu(sme kan??hoho)..
atau bahasa mudahnya ialah
amar makruf nahi mungkar...
yg bermaksud melakukan perkara yang disuruh oleh ALLAH dan meninggalkan perkara yang dilarang oleh ALLAH..

"agak2 apa kne mngena dua benda nie??
berkait ke??
tetiba masuk bab agama plak kan??"

sgt berkait kwn2...
ingtlah agama Islam nie merangkumi sume aspek kehidupan...
jd apa yg kita wat sume ada kne mngena..
nape saya ckp kne sayang diri kita dgn melakukan amar makruf nahi mungkar??
sbb,kita hidup nie atas rahmat ALLAH...
jika kita cuba melanggar apa yang ALLAH s0h wat,
then wat plak ape yang ALLAH larang,
seolah2 kita mencabar kuasa ALLAH..
kita cuba wat ALLAH murka...
ble ALLAH murka, dia boleh mengazab HambaNya..
ingt ALLAH itu maha Kuasa..
xde sapa dapat menghalangnya...
ble azab tue turun pada kita,
yang menanggung ialah diri kita...
jd xsayangkah kita pada diri kita ini???

jadi marilah kita sume malakukan apa yang ALLAH sur0h..
tinggalkan apa yg ALLAH larang..
itu tandanya kita menyayangi diri kita sendiri...
bila kite dah sayang diri kita,
baru bole sayang dekat org lain..
pada sesiapa saje..
hoho~

No comments:

Post a Comment