~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~


Sunday, April 14, 2013

GT when i am noob~



GT GT awesome, GT awesome..
GT awesome…^_^


Buat spe2 yang xkenal GT tue mai aku perkenalkan..

GT tu adalah satu kumpulan atau persatuan yang wujud di Kolej Kediaman Tun Syed Zahiruddin atau lebih dikenali sebagai Kolej Kediaman Kesembilan Universiti Malaya..GT nie short form dari pada Gema Tanjung..Gema Tanjung nie merupakan pasukan kompang..tujuan asal penubuhan group nie semata-mata untuk pertandingan feseni UM yang acap kali diadakan tiap2 tahun. Namun begitu, GT juga membuat persembahan-persembahan iringan tidak kiralah dari dalam UM mahu pun luar UM…*ok stop wat ayat skema..=P

Cne aku bole terjebak ngan pasukan kompang nie??actually aku suka tgk org maen kompang since kecik lagi..kat kampong aku nie ada satu group kompang nie..tp aku xdpt join sbb sume laki..so mak mmg xbg join la..time sek rendah plak xde dlm sek..kalo nak kne g persatuan luar..berlatih plak time hujung minggu..so aku mcm malas nk join beriye bagai..bukan rajin sgt pon nk kuar…gpon kalo kuar sah2 ayah yang kne hntar n amik..mls nk susahkan ayah aku just pendamkan niat aku nie..

Masuk sek menengah plak, situasi yang sme berlaku..kompang hnya utk lelaki…diskriminasi sungguh..tp aku xbpe kesah sgt..maybe sbb perasaan utk bermain tue da berkurang kot..aku pon wat ignore jek la pasal kompang…

Masuk kk9 plak persaan aku jd laen bile tgk kompang nie..mende nie stat time awal2 bukak semester..lepas haluansiswa la.. kebtulan bilik aku bertntangan ngan foyer..bdk2 kompang nie berlatih kat c2..so aku nmpk la diorg maen kompang..nmpk diorg slalu maen..time tue aku xsure diorg main utk pe..tp yg pasti tiap kali aku dgr diorg maen mesti aku usha dari bilik..usha org n usha kompang skali…time tue mmg aku xkenal langsung spe2 yang maen kecuali 2org sbb diorg tue Pembantu Mahasiswa (PM)..peri n wafi…peri aku knal gitu2 jek..tp wafi aku knal sbb die PM sel aku..

Bila notis kuar pasal audition group kompang nie, mmg niat nk join..tp 1st day aku de hal..so xdpt nk join..2nd day,nk g..tp cuak..gpon xkenal spe2..aku nie da la pemalu (tgn ke dada,mata ke atas..haha)..mula2 da turun..then, tgk xde spe2 yg aku knal, mmg nk je naek atas..then tetiba tersermpak ngan tira..tira aku knal since pasum lagi..kawan kepada member kelas tutorial…so sembang2 ngan die rupa2 nya die pon nk g jgk audition kompang tue..selamat…so time nie la titik2 dan detik2 cne aku bole msk team GT..

1st time masuk rase cuak!!haha…tira da dtg time 1st day..so die kat group lagi satu..sbb aku bru dtg aku dtmptkan kat group laen..mula2 belaja pukul kompang…ok..rse sangat kekok..da la aku nie left handed..akk2 yang nk ajar aku pon mcm penin..haha..tp mcm bese..belasah je la pukul…pukul2 smpai dpt…lame2 tue kitorg join bdk2 yg da dtg sblm nie..diorg ngah berlatih selawat..so join diorg la skali…

After audition nie, rupe2nya spe2 yang g audition mmg dpt msk trus..gpon xramai..aku rse mle2 tue adala dlm 10 orang perempuan (laki mmg aku xingt pape)…tp ada jgk dtg kejap, then da xdtg utk next training..maybe diorg rse kompang nie xkene ngan jiwa diorg kot.so ktorg mle la berlatih kompang..dari cara pukul kompang, selawat, selawat smbil maen kompang sampai la kpd pukul,nyanyi lagu then wat sedikit pergerakan…alhamdulillah setelah belajar dgn tekun (tgn ke dada n mata ke atas lagi) akhirnya dpt aku kuasai ketiga-tiga mende tue..mende basic  utk sume pemain kompang UM…

1st year bergelar ahli GT nie aku rse noob sgt..da la pukulan slalu xmsk2..harapkan suara jek kuat..-__-‘’..b4 kem feseni aku rse msk kompang nie biasa2 je..bes tue mmg bes..gigih kot maen kat bilik..esp kalo mlm tue ada training..ptg tue gigih hafal pukulan especially pukulan penutup..takut kne mara ngan senior..act senior xmara pon, cume xbes la kalo kite jek yg lost..huhu…akhirnya kne ada jgk selection utk msk kem feseni..time tue yg bole msk kem cume yg maen feseni jek..so bole 16 org je..ktorg junior da ada 7org pompuan..diorg juz nk 4org jek..alhamdulillah aku terpilih bersama-sama ngan fizha,mel n tira..act aku terkejut gak npe mimi xterpilih..sbb nk ikutkan die lg cpt dpt berbnding ngan aku..tp aku pk tiap2 org ada rezeki masing2 kan…=)..bdk laki plak yg dpt msk sume kecuali mad..sian die..huhu..time tue ada syuk,hakim,wan dan zaheer.

tp tp tp, msk GT nie makin lame makin bes especially time kem feseni…bes woooooo…bes gile2..mne xbesnye,makan sekali..maen sekali..riadah sekali..pendek kate sume perkara yg ktorg wat sme2…training tue biasa la..kdg2 xmsuk2..kne mara ngan kak Di..kne wat dpn sume org..kne nyanyi kuat2 n jauh2..itu standard la..tp yg bes bila mkn sme2…sume kecoh…mcm2 cite kuar…sume take care antara satu sama lain…yg bes jgk bila dpt maen game..mcm2 game maen..dari game yang ngarot2 smpai la game2 yang berilmiah..(sila pk sndiri game pe)..ktorg plak ada perangai plek, elok2 jmp dpn2, then kalo wktu rest, smpai bilik sume on9 jmp kat alam maya plak..see how our ukhwah bring us like this, jd rapat gila..sbb tue wlpn kne mara aku xbpe kisah sbb aku tau senior2 nasihat ke arah kebaikan..=)

Itu kisah kem feseni…bila da bukak semester, msing2 da bz ngan kelas…tp ktorg still wat training utk feseni..time 1st year feseni lambat sket..wat after mid sem break..so xde la ktorg nie berlatih hari2 lagi..ada hari2 yang tertntu..tp aku da lpe hari ape..cume time nie aku rse serba salah sket..sbb aku bz ngan prk lak..kbtulan prk b4 feseni..so xfokus ngan feseni…time wat sume step n pukulan aku xde..aku dtg2 training sume da siap..aku juz follow jek..tQ sgt2 kat enche pengurus aka peri sbb bg kelonggaran kat aku xdtg training wlpn aku tau feseni is around the corner..diorg pon sgt2 supportive sbb gigih ajar aku step pe kne wat..wlpn aku agak lambat..

Mende yang selalu memberi kenangan adalah mende gila2 yg slalu nk wat org mara..ahaha..mende gile2 yang aku nah wat time 1st year adalah maen kompang smpai kul 3-4pg…time tue act cuti mid sem..aku blek ari sabtu..so jumaat mlm sabtu tue ade la sorg bdk tue die bosan duk dlm bilik..so aku ngan beberapa org nie maen la kompang..yg besnye sbb die siap ajar aku maen tingkah..mmg la noob gile…susah kot nk maen tingkah..then maen lagu2 la..sume lagu ktorg tibai…time kul 3 lebey tue tetibe ada org sound suh snyap…haha..padan muka ktorg..da pg2 xreti2 nk tdo…ingtkan xde org..rupanya ada jgk lagi makhluk2 kat kk9 tue..so naek la..tp yg bes sbb aku da dpt sket2 cne nk pukul utk tingkah..wlpn payah..hehe

At the end, after gigih berlatih berbulan2 akhirnya time pertandingan feseni muncul jua..hari yg ditunggu2 setelah sekian lama..berlatih berbulan2 kot..alhamdulillah, ktorg dpt naib juara..wlpn nk ikutkan turun..sbb taun sblm tue GT johan..perasaan tue mula2 sedey la..sbb sume senior2 aim ktorg ley jd johan..tp xdpt…da xde rezeki kan..nk wat mcm mne…trima lah dgn hati yang terbuka..

Tp GT nie bukan semata2 kompang dan feseni…mcm2 aktiviti ktorg wat..maen bowling la..g mandi sungai time fd..sume aktiviti2 nie wat ktorg makin rapat…da la sume senior2 and otai2 bes2..bole wat kte mcm kawan jek..mean that antara ktorg nie xde la jauh sgt jurang nye…yes, we still respect that as senior..cume kadang2 mmg xrse diorg mcm senior tp mcm kawan2 jek..itu la hebat n power nye team GT nie..team laen ado??haha

k..xtau nk cite pe da…nnt tenet da laju kte layan gmbor2 GT spnjng aku 1st year~~~

No comments:

Post a Comment