~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~

Saturday, July 7, 2012

special day~

alhamdulillah hari ini aku masih bernafas...ALLAH telah memberikan nikmat hidup kepada ku selama 21 tahun...syukur padaMU YA ALLAH..semoga selama 21 tahun aku hidup di muka bumi ini dirahmati ALLAH hendaknya...amiin~

hari nie genap usiaku 21 tahun..mcm xpercaya usia aku da 21 sbb aku rse aku masih belum matang lagi...masih di tahap kanak2 ribena lagi...bg aku angka 2 kat depan tuh betul2 menggerunkan aku...siyes ke aku da umur 21 thn...*tampar muka utk pastikan aku xbermimpi*...adoiiiii...sakit!!!mmg betul usia aku da 21 thn...cepatnye masa berlalu....rse mcm bru semalam jek aku bersekolah rendah...tup tup skang da ada kat U....hurm...life must go on...chaiyok2 rabi....

perancangan aku di hari lahir aku taun nih aku nk belajar wat my fav dish iaitu LAKSA...aku mmg hantu laksa...sume org dalam rumah nih tau...kalo ayah nk g pasar mlm xyah tnye aku nk ape konfem jwpn aku adalah LAKSA...hehe...cuti sem nih mmg da bertekad nk belajar masak..act sebelum nih xde la xpernah msuk dapur...selalu jek...kne tolong mak masak...selalunye mmg jadi pembantu chef la..xnah pon kne masak sensorang...kalo mak xde, ayah yang masak xpon ayah beli lauk kat luar jek...pernah sekali tuh mak xde, n ayah plak nk beli lauk kat luar...then mak ckp kat ayah,"rabi tuh da besar...pandai2 la die masak sendiri..suka sgt nk manjakan die"...ayah senyap jek..aku pon sme..at last ayah beli jgk lauk...aku xmintak pon tp ayah yang nk so nk ckp apa kan...hehe...

aku nih jenis yang suka memerhati..so,aku banyak belajar sesuatu perkara dgn memerhati...byk jgk lauk2 yang mak masak aku jd tukang pemerhati..kadang2 ada gak mak suh aku wat tp mak akn topup apa yang kurang...so nk mmg lauk yang aku masak tue bukan completely dari aku la...xsah..haha...blek jek dari kl ari tuh kbtulan mak ade kursus menjahit selama seminggu...selama seminggu gak la aku kne jd tukang masak...for the 1st time kne masak utk family sensorang...slalu aku msk utk aku sorg campak2 je bahan2 yang ada..then mkn je la..berbekalkan pemerhatian n apa yang mak telah ajar n xlpe jgk buku resepi akhirnya jd la jgk mskan aku selama seminggu tuh...

tp memandangkan ari nih beday aku dan mmg tekad aku nk try msk laksa,pg2 tanpa gtau kat ayah aku da kuar bli brang2 utk masak laksa....mls nk gtau kat spe2 yang aku nk msk laksa...mak pon pagi2 da g selama...kursus menjahit die..ayah plak pg2 g sek la...abg sham mmg pg2 jarang kuar bilik...kuar konon nk g giant jek snang nk cari bahan tp xbkk lagi...aku ingt bkk kul 8 rupa2nya 8.30pg pon xbkk lagi...so terpaksala g pekan taiping cari bahan2 kat pasar taiping...act mls g c2 sbb parking susah tp terpaksala...menda nk kne cari sikit je ikan kembung,daun kesum,bunga kantan, salad n mi laksa..yang len sume da ade...

kuar dlm sejam jek,blek umah trus wat2 keje umah sket bru g dapur ready utk msk laksa....nie aku nk tulis bahan2 n resepi wat laksa agar aku xlpe pd mse depan (bukan copy paste resepi org tp apa yang aku masak td)..hoho...nie sesuai di masak utk 5-6 orang..

resepi laksa penang


bahan2
*kuah laksa*
5 ekor ikan kembung
#7-10 biji bawang merah
#1 biji bawang besar
#3-5 biji bawang putih
#1cm halia
#10 biji cili padi
4 sudip cili giling
1 batang bunga kantan
5-6 asam keping
garam secukup rasa


*ulam laksa*
bawang besar
telur rebus
salad
cili padi
timun


cara2 membuatnya...
1) rebus ikan kembung yang siap disiang bersama asam keping dan sedikit garam
2) asingkan ikan dan air rebusan 
3) isi ikan diasingkan dari tulang
4) kisar isi ikan sehingga hancur.masukkan bersama air rebusan
5) msukkan sedikit air dan kisar tulang ikan sehingga hancur. tapiskan air dan masukkankan ke dalam air rebusan terbabis.tulang ikan kemudian boleh dibuang.
6)kisar bahan2 # dan msukkan ke dalam air rebusan
7)panaskan periuk. sementara itu, potong bunga kantan dan masukkan ke dalam periuk bersama daun kesum dan asam keping.
8) masukkan garam secukup rasa
9)biarkan kuah laksa itu dimasak..

siap dan bole dihidang dan dimakan...


tadaaaaa....nie laksa yang aku wat..cukup simple...baru aku tau senang jek nk wat laksa nie...aku ingt ssh sgt..sbb tiap kali suh mak wat mst mak ckp xnak..mak ckp leceh..sudahnya mak akan wat mi kari yang aku xske makan tuh..huhu...

act ada bahan yang aku tertinggal...bila aku tgk kebanyakan resepi die suh msukkan belacan..ade jek belacan dalam peti ais tuh tp lupa nk letak...tp aku rse apa yang aku msk da ok da..so xyah letak belacan pon ok jgk...mende nih sbnrnya optional je la..xde la wajib nk letak sbb laksa aku ttp rse laksa...*abis tuh xkan rse tomyam lak kan??* haha...mak blek td ckp berani rabi wat laksa...xpaham maksd mak ape..mak xkomen pape lak..tp aku tgk habis jek laksa tuh..kira ok la kan apa yang aku msk tuh...misi berjaya!!!

so pasnie spe2 nk try laksa utara buatan aku bole la order...ngeh3....

p/s : beday kali nih xramai yang wish...hanya org2 yang ingt je wish sbb aku hide beday kat fb...mak ayah pon lpe ari nie beday aku..ape la nasib :'(...xpe la da bese da tiap2 taun mcm nih...tp puas gak sbb dpt wat ape yang aku nak dan dpt tau spe yang betul2 ingt beday aku...^_^

No comments:

Post a Comment