~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~


Wednesday, May 15, 2013

escitalopram...

malam nie macam biasa aku lepak kat dataran kimia..tempat aku utk wat esaiment kalau aku perlukan untuk mendapatkan fokus..kalo duk kat bilik mmg susah la..gpon wifi kat dataran kimia slalu mantap..hehehe..

actually ada perkara menarik yang aku nk tulis...tengah duk seronok wat 'keje' (actually ngah chatting ngan ayong ckp sal FD GT yang die xdapat join), tetibe dtg sorg mamat nie..aku mcm blur sbb aku nga fokus kat screen lappy kan..then baru prasan die..and aku sgt terkejut sbb da lama xjmp die...rsenye sem nie mmg aku xjmp langsung and sem lepas aku jmp die skali jek itu pon kat kk12 and aku rse sembang ngan die xsampai 5min..

die tegur sbb da lme xjmp kn..mcm biasa die tnye kabar aku and always said aku makin "comel" (stress aku dgr ayat itu)...then tetibe die ckp ada something nk bagi aku..aku curious kejap..die bawak file die dan bagi satu kertas kat aku..mula-mula aku baca tajuk, surat mengenai kesihatan..then bce2 speechless kejap...

tau npe aku terdiam..sbb aku xsangka die bole dpt penyakit mcm tue...masalah mental..sila jgn anggap die gila..masalah mental bukan berkenaan gila semata-mata..die ada banyak punca berlaku masalah mental...die ckp die sgt sgt sgt stress..die ada cite die stress ngan family sume smpai die dpt penyakit tue...then pernah die rse mcm nak bunuh diri and xnak hidup kat dunia nie...-__-''

siyes aku terkejut dgr pengakuan dari die..die still ada iman dalam diri die..cume bila stress da di peringkat dan tahap paling tinggi maybe itu yang die rasekan kot...then ktorg sembang2 pasal sakit die tue smpai la cite sal Qarin sume, mak die jmp bomoh bagai...

then, die tunjuk kat aku ubat yang die dapat dari doc..ubat tue adalah  escitalopram.. die suh aku makan..ahaha..die gtau, doc ckp ubat tue bole wat org hepy..aku curious sebenarnya..then aku search la rupa2nya escitalopram adalah ubat yang mengandungi dadah yang digunakan untuk merawat kemurungan dan gangguan keresahan umum...ptt la doctor ckp bole bagi epy..something new aku belajar ari nie..btw, even die da jmp doc dua kali, dan dua kali jgk die dpt ubat tue, die xpernah makan ubat tue..die ckp xnak makan bahan kimia..die kate nnt jmp lagi doc..slalu kne jumpa doc utk update pasal masalah kesihatan die..die kata, nasib xmsk wad..kalo msk wad bole duduk satu spital ngan artis..aku curious sebnrnya spekah artis yang msk spital sbb bipolar disorder kat PPUM..tp die xnak ckp..juz senyum and blah duk tmpt die...

btw, aku still terkejut ngan mende nie..b4 nie aku tau die depress sbb die ckp course die amik tue bukan minat die..tp aku xsangka smpai ke tahap nie die rasa...dlu, aku slalu tgk org2 mcm nie dlm buku novel, cerita..tp xsangka dlm kehidupan realiti kawan aku sendiri yang kena...aku doakan semoga die dapat kembali blek pada kehidupan normal dia..wlpn pada zahirnya dia nmpak normal, tp dalaman otak die hanya ALLAH dan die je tahu...

semoga ALLAH memberi kekuatan kepada beliau...

p/s : alhamdulillah..malam nie siap lagi satu esaiment..=)

No comments:

Post a Comment