~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~


Friday, May 24, 2013

geng cikgu2 math

kelas kedua terakhir dr suzie ari rabu lepas sgt2 la bess..sbb dr suzie belanja ktorg makan..die kate sbb nk smbut hari guru..*terharu*..dlm byk2 kelas yang aku amik, die antara kelas yang aku xnah ponteng..haha..wlpn hujan lebat gile ari tue, gigih aku dtg..bes kot kelas die..die da mcm mak kat ktorg...sgt prihatin sume..sume masalah ktorg ngadu kat die...masalah mcm byk esaiment sume..tp sayangnye nex sem die da xajar da ktorg..=(

kelas die pasal Kurikulum Matematik..so die byk menekankan tentang falsafah pendidikan kebangsaan, matlamat pendidikan math dan objektif pendidikan math..some how, bile die explain too deep, aku makin rse byknya bebanan sbg seorang cikgu math..bebanan tue bukannya sbb byk keje, tp terasa tanggungjawab tue bukan mudah..spe kate nk jd cikgu senang?huhu..btw, aku amik mende tue sbg satu cabaran..mne ada mende yang mudah kan dlm idup nie..satu jek kelebihannya, sbb aku meminati bidang nie..so cbrn tue aku bole tukarkan menjadi sesuatu yang sangat sweet..lagi pon bg aku, ada 2 insan yang membuatkan aku jatuh cinta pada bdng pendidikan, iaitu ayah aku yang merupakan ckg math dan ckg patiah juga merupakan cikgu math aku..=)

pesanan dr suzie berkali2 pada ktorg,
jgn sesekali marah students...bersabar la setahap yang paling tinggi...kebalkan telinga anda,kuat kan ati anda...gpon dr zahari yang ajar kelas psyco pon byk tekankan sal hukuman pd seseorang pljar..aku realise mende nie xpatut..students nie diorg nakal jek..bukan jahat..diorg bole dibentuk...so, jgn buat sesuatu yang bole kita mnyesal suatu ari nanti.. dr farrah pon ada pesan mende sama..die ckp, die pernah suruh students die wat kit utk hilangkan stress sesorang cikgu..contohnya kalo seseorang tue da rse mcm nak mara sgt, kuar kejap dari kelas,amik kit tue *dalam tue ada beberapa alat yang bole kurangkan rse mara*..then da tenang msuk dalam kelas blek..apa yang penting, jgn mara students...perlu diingatkan mara sbb emosi seseorang cikgu yang xstabil ngan ckp tegas dgn pelajar adalah 2 perkara yang berbeza..even students bole merasainya...jadi, sayangilah pelajar2 anda seperti mana anda menyayangi anak2 or adik2 anda ..*bajet da ada anak or adik kan*..ank buah pon bole..ahaha..

time international education technology conference (IETC)..ktorg sume jd commitee..
kanan skali Dr Farrah n sbalah nya Dr Suzie




kelas Dr Suzie yang ohsem..bergmbr ramai2 b4 abis klas..



16 of us..geng2 cikgu math batch aku hnya ada 16org jek....

No comments:

Post a Comment