~ Kadang-kadang ALLAH jarakkan hubungan kita..kemudian DIA dtgkan pula dengan dugaan..puas kita menangis mencari mana teman kesayangan kita..rupa-rupanya ALLAH ingin hadiahkan kita KERINDUAN YANG BERPANJANGAN...~

~Orang sengaja memuji untuk menguji...Orang suka mengarah untuk lihat kita marah....Orang suka mengajuk untuk lihat kita merajuk....Orang sengaja dengki untuk lihat kita sakit hati...pandai2 la bawa diri... jgn ikutkan hati nanti mati, jangan ikutkan perasaan nanti binasa, gunakan AKAL supaya semua terkawal....Tetapkanlah hati ini..~

~Apabila dirimu memerlukan KEKASIH, maka pilihlah ALLAH....Apabila dirimu memerlukan RAKAN, maka pilihlah AL-QURAN...Apabila dirimu memerlukan SOKONGAN, maka BERTAWAKALLAH kepadaNYA sepenuh hati...kerana DIAlah PENJAGA HATI yang tidak akan pernah hilang malah akan terus KEKAL untuk setiap hambaNYA yang memerlukan~

~Apabila kita menahan sesuatu yang HARAM padahal kita berpeluang melakukannya, ALLAH akan menggantikannya dengan sesuatu yang HALAL dan yang HALAL itu, apabila tiba saatnya ia hadir, ia sangat INDAH.~

~Friendship isn't about who you've known the longest. It's about who walked into your life, said "I'm here for you" and proved it...~

~Jadilah seorang GURU yang hadirnya di TUNGGU, hilangnya di RINDU, ilmunya di BURU, nasihatnya di SERU dan tingkahlakunya di TIRU... ~


Thursday, May 16, 2013

suka duka zaman kecik2

hari ini 16 mei 2013 merupakan HARI GURU untuk warga pendidik khususnya di Malaysia..hari untuk mengingati segala jasa dan pengorbanan seorang guru yang bersusah payah mendidik anak bangsa..

entry kali nie mungkin panjang sbb aku nak citekan sume kenangan yang aku masih ingt dari aku tadika hinggalah sekarang...

seawal umur 5thn, aku da kne masuk tadika..time tue tahun 1997..yela tadika tue sekangkang kera je dari umah..ada la dlm 20 langkah dari pintu umah..ahahaha...so awal2 lagi da kne masuk..gpon cikgu yang ngajar tadika mak ayah kenal..cikgu samiha namenya..die la yang ajar kakcik,abg teh,abg sham n aku...abg ngah n kaklong rsenya mak ayah hantar g sekolah abim sbb time tue xwujud lagi tadika kemas kat kmpung aku..xbyk perkara yang aku ingt sepanjang aku kat tadika...tp ada moment yang aku ingt2 lupa..ada satu pagi nie aku bangun lambat sbb pagi2 mak ayah g jog xsalah..so, mak ayah blek around kul 8.30 pagi and aku xbgun lagi..kene paksa la utk bangun..da ckp xmau g sbb da lambt..then kena paksa jgk...akhirnya aku g la jgk sek...2nd moment time kaki aku tersekat kat jejari basikal..da injured pon kena paksa g sek jgk..gigih ayah dukung aku g sek..nangis2 xmau p pon kne p jgk...huhu..tue la mak ayah aku yang xmau ajar anak2 die ponteng kelas..seboleh2nya die nk jgk ktorg g..maybe kesannya smpai skang aku jd xsedap ati if ponteng kelas tanpa sebab dan alasan yang kukuh..huhu

then, naek 6thn, still belajar kat tadika..tp kali nie up sket sbb petang2 kne p sek agama lak..act sek agama nie utk bdk2 darjah 1-6..tp disebabkan sekolah agama nie dpn umah jek n mak ayah kenal jgk ustaz n ustazah nie, so aku dibenarkan masuk la..yang besnya sbb aku paling muda n aku disayangi ngan sume org...aku la org paling kecik n pendek kat c2..sbb sesi ptg kebanyakannya bdk2 darjah 4-6..lagi la kan..btw, sek agama aku atau dikenali sebagai SARNIA (sek agama rakyat nurul islam aulong) nie die ada 2 kelas jek..satu kelas utk darjah 1-3 dan darjah 4-6..die xpecahkan ikut darjah..sbb pelajar sket dan kemudahan pon xbyk..ktorg belajar menumpang kat masjid dan dewan org ramai jek...

bila aku da naek sek rendah, aku still blajar kat SARNIA nie smpai darjah 5..darjah 6 da malas nk g..sbb ktorg peperiksaan besar time darjah 5 iaitu UPKK iaitu ujian penilaian kelas kafa..UPKK nie utk bdk2 negeri Perak jek..xsalah ada 8 subjek kne amik *tapi aku da lpe subj apa*..darjah 6 sbnrnya kena paksa gak ngan mak suh g, tp sbb geng sume da xde sbb diorg da xmau g.. aku pon malas nk..sbnrnya ada sbb laen..sbbnya adalah ustaz kat kelas tue gatai..smpai skang aku xley lpe apa yg pernah die wat kat ktorg...I wonder, mcm mne la die bole jd ustaz..kesannya smpai skang aku mmg xpercaya kat spe2 even die ustaz ke ape..kalo lelaki, lelaki jgk la...huhu

next, nk cite sal idup aku kat SK Convent Kota Taiping...skolah nie mcm sume org tau adalah sekolah sume perempuan...sek nie btol2 kat pekan taiping..mak ayah sentiasa nk yang terbaik utk anak2 die kan..dlu mak ayah hantar kaklong n kakcik kat sek convent klian pauh..sek nie pon sume pompuan jgk..tp lagi jauh dri umah..aku rse sbb guru besar die terbaik..then bila zaman aku, guru besar pindah plak kat SK convent taiping..so ayah aku hntr la aku kat cni plak..kalo abg2 aku sume dihantar ke sek ren ST George..sek sume laki..huhu..utk pengetahuan, kat taiping nie sgtlah byk sek yang diberi name org putih contohnya ST GEORGE, KING EDWARD, TREACHER METHODIST,CONVENT...

bersekolah kat convent nie bes sbb berbilang kaum..melayu,cina, india.,sume ada...yang ramai msti la melayu kan..tp kelas first msti ramai bukan melayu dari melayu..itu adalah standard...kenangan kat cni banyk jgk..kat cni aku ada rapat ngan sorg chinese nie...nme die teoh hui inn..*waaahh..xsangka aku ingt lagi nme die*...duk kat kelas sblah2..time rehat slalu makan skali..slalu kongsi makan skali kot..die nie agak berada sket..barang2 pon xkesah kalo gune sme2..bes kot..aku xingt time tue aku darjah berapa..huhu..

aku ada gak geng2 ngan bdk2 melayu,,sume gile2..wat bising kat kelas xyah ckp la..tp aku baek sket kot..ahaha..pernah jgk aku gaduh ngan syaza sbb die potong aku angkat buku msuk dlm kete...haha..xley blah aku tolak die smpai jatuh..dlu sgt teruja dpt tolong ckg angkat barang..lagi2 kalo dpt bwk msk dlm kete..bes..haha...satu agy, ktorg slalu gaduh sbb maen teke2 ckg pakai bju warna apa...aku suke gile warna purple and kawan aku nadiah suka warna biru..then smgt ktorg kira time perhimpunan bpe cikgu yang pakai warna kegemaran ktorg..spe paling byk die la yang menang...kalo cikgu2 yang ktorg rapat tue, ktorg suh la diorg pakai warna yang ktorg suke smpai cikgu pening nak layan ktorg..haha..

kalo msuk bab pelajaran plak, aku paling ske subj math..maybe sbb kat umah ayah ajar math and kat sek cikgu math sgt sporting, Cikgu Elly nme die....mmg bes gile..tp ada satu masa tuh aku xwat keje umah sbb asyk duk main n tgk tv jek kat umah then kene denda..nasib baek ckg suh wat kat blakang kelas jek bukan wat kat luar kelas..malu kot..sejak ari tue, mmg ari2 la aku wat siap2 keje aku..

aku ske gak ngan cikgu sains..darjah 4 ckg chinese..*lpe name die*...die garang n tegas tp kalo time die sporting mmg bes la..time darjah 5 n 6 plak ckg sains aku ckg nafisah..die pon bes jgk ajar..time wat eksperimen la yang paling bes..hehe..

nex subj yang aku suka adalah kelas agama islam..ustazah pon sgt sporting...tiap kali masuk, die akan tnye kat ktorg bpe kali yang ktorg solat semalam...ada yang full ada yang x..aku slalunya jarang full la...mak ayah da pesan byk kali pon xreti2 nk dgr..salah satu sbb aku suke kalas nie sbb ustazah rajin bercerita..alaaa..bdk2 kan ske dgr org bercerita...tp pernah jgk kene brainwash ngan ustazah sbb result ktorg truk..yela, bayangkan kelas pertama, tp yang dpt top 15 sumenya non muslim..so ustazah suh ktorg bersaing la utk jadi yang terbaik sume..ustazah ckp, ckg2 laen xley ckp time kelas sbb campur ngan dak2 non muslim kan..so time nie la nak motivate ktorg spaya trus bersaing..

ckg yang paling most bdk2 xske adalah pk hem..keje die nk marah jek..satu hari xmarah xsah kot idup die..slalu time perhimpunan la..sbb sek convent nie ari2 kene berkumpul..amik mase 10min utk waktu membaca...so mmg ari2 la ada jek mende xkene kat mata die..pernah one day tue, aku puji die sbb die xmara lagi pagi tue..rsenye sbb die dtg lmbt kot..elok jek aku ckp mcm tue, tetibe ntah dari mane ntah die dtg n mara ktorg..sbb ktorg tukar bju pj dlm surau...then aku rse menyesal puji die..haha..die jgk kalo lalu tepi kelas mmg konfem sunyi sepi kelas tue..ahaha...kelas ktorg la slalunya yang paling bising kalo xde cikgu..bisingnya bukan takat kelas sblah boleh dgr..tp smpai ke pjbt pk hem...sudahnya die datang, trus sunyi sepi kelas aku..dari jauh die jln and ada student perasan mmg ktorg trus senyap la..betapa kuatnya aura die smpai ktorg ley tau kedatangannya..hahaha..tp ada jek time aku tersentuh ati sbb pernah satu ari nie aku ingt nk stay kat sek sbb nk wat keje smpai ptg..then, die dpt tahu kne la mara..die suh aku blek jgk..then, lepas tue die slow talk die ckp bukan xbg tapi risau keselamatan aku duk kat c2..yela sek kat tengah2 bandar kan...time tue mmg aku tersentuh ati la..sbb slalu nie asyk kne mara jek..huhu..

nex moment yang aku xley lpe kat sk convent nie sbb aku diberi kepercayaan utk jadi pengerusi majlis time perhimpunan...sebelum nie, yang handle perhimpunan adalah pengawas..aku bukan pengawas..tp cikgu nk tukar sistem nk bagi yang bukan pengawas nie handle majlis jgk..aku la orang pertama yang diberi kepercayaan..rse cuak gile kot..ckp pon terketar2...teringat pk hem tegur..die ckp aku nk marah plajar suh diam, tp suara terketar2..cne org nak dengar..haha..then makin lame, aku makin confident ckp kat khalayak ramai..sampai skang aku plek npe dalam2 bnyk2 pelajar, aku yang dipilih..xtau apa kelebihan aku time tue..huhu..

kalo kenangan time hari guru kat sk convent nie pon ada juga yang aku xlpe..1stly time aku darjah 2 tahun 1999...aku kne wat persembahan tarian..tarian melayu...hari guru time tue smbut pada 17mei..lewat sehari...dan ada berita sedih yang aku dpt..atuk aku meninggal..mmg time tue da xnak p sekolah da..tp disbbkan aku da kne wat persmbahn secara kumpulan, mmg nak xnak aku kne g jgk la...tp aku g utk waktu pertama..time rehat trus ayah aku amik blek umah atuk aku..mmg umah atuk aku dekat jek..sekitar kawasan tepeng jek..g sne ramai sanak sedara da ade da..tp rumah tue agak bising la sbb ramai jgk spupu2 aku yang kecik2 and xtau pape..aku time tue faham la situasi die so senyap je la..dkt2 tgahari makin ramai yang datang umah atuk aku..aku ada nmpk jgk beberapa org cikgu aku pon dtg jgk..sbb paklong aku org ppd..kenal ramai orang dan cikgu..time tue ayah aku la antara org paling sedey sbb hari itu adalah hari lahir beliau yang ke 44...

next kenangan hari guru adalah time aku darjah 4..kene wat persembahan mcm drama la..tp dalam bahasa arab..hoho..kat sk convent nie, ada 3 bahasa yang bole dipilih utk belajar..die optional..nk amik bole xnak amik pon xpe..free jek and dibuat di luar time belajar iaitu bahasa arab,mandarin and tamil..aku amik bahasa arab..aku xsure knapa kitorg kne wat drama tue..aku rse mcm ada pertandingan..tp aku da lpe gile..tp yang pasti time hari guru ktorg kne wat persembahan la..yang kelakarnya, part aku adalah menumpahkan air kopi...time berlatih punya la kekok smpai kena mara sbb mcm plek jek cara aku tumpahkan air tue...time btol2 hari guru tue, mmg aku ngan slumber je g tolak cawan smpai tumpah air ke lantai..ikutkan tumpah atas meja jek..haha..nasib la..baru nmpk nutaral sket lakonan aku..hohoho~

byk jgk kenangan kat sk convent nie yang aku masih ingt rupanya..wlpn zaman bdk2..zaman bodo2..yg besnya sbb ktorg sume perempuan..so mcm ktorg la yang qonquer sek tue esp time ktorg darjah 6..sk convent la yang byk latih aku utk wat sesuatu pada tahap yang terbaik..persaingan kat cni pon sngit..ckg2 slalu tekankan tentang pencapaian akadamik sume..namum begitu softskill pon xdlupakan jugak..byk yang aku dapat develop bakat aku..huhu...

tp tp tp, yang sedey after kptusan UPSR, aku da xjmp da sume..sume da lost contact..xtau duk mana, xtau blejar mne skang..huhu..sbb most smbung belajar kat Sek Men Convent jgk..aku jek yang smbung kat SBP kat gombak..so da lost contact ngan sume..huhu~

nex sek...errrrr........jam da nk kul 1...bju xiron g...so, nex sek aku smbung bila aku ada mood nk menulis...bukan maen panjang cite sal sek rendah..sek menengah lagi byk moment...^_^

No comments:

Post a Comment